Straatnaam en wegnummer op rotonde

Volgens de wiki-pagina over rotondes hoort de straatnaam alleen op de rotonde te staan als de rotonde zelf een straatnaam heeft. De straatnaam van zijstraten hoort dus niet in de name-tag te staan.

Toch zijn er erg veel rotondes in OSM te vinden waar de straatnaam van een zijstraat wel op de rotonde staat. Meestal is dit de naam van de belangrijkste weg over de rotonde. Als er meerdere belangrijke wegen op de rotonde uitkomen of als de belangrijkste weg er van naam verandert, wordt het wel erg dubieus welke naam gekozen moet worden.

Horen dit soort name-tags van de rotondes verwijdert te worden?

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor wegnummers. Daar wordt het vooral onduidelijk, wanneer de rotonde op de kruising van twee wegnummers ligt.

Zelf volg ik de wiki en verwijder ik (foutieve) straatnamen en wegnummers van rotondes wanneer ik deze tegenkom. Wat de argumentatie daarvoor betreft ben ik het met je eens.

Kijk eens in de NWB wegen bij de rotondes, er zijn rotondes waarbij elke kwart van de rotonde een eigen naam heeft.
De weg loopt dan een kwart door de rotonde op. (Bij 4 wegen rotonde).
Ik heb daar al eens over gehad met de overheid. Wat is juist als tekenmethode. Konden ze niet een duidelijk antwoord op geven.

Straatnamenbesluit wordt bij de Gemeente genomen. Zij zijn verantwoordelijk op voor de benamingsbordjes.

Zo had ik laatst bij een provincie aangekaart dat de BAG building adres aan hun weg een halve naam heeft, moest Oud voor, werd dan ook vriendelijk doorverwezen naar de Gemeente, die het bordje moet veranderen.

Wat is officieel, je zou menen dat NWB officieel is, data overgenomen van Gemeenten, maar we weten ook dat er nogal wat foutjes in zitten.

Ga je van het officiële uit, (wat niet zichtbaar is met bordjes op de rotonde)
of,
neem de OSM tagging richtlijn als methode aan.

1 Like